«Όταν η ζωή σου δίνει λεμόνια, κάνε λεμονάδα»…. Την ξένη αυτή παροιμία έκαναν πράξη η Ειρήνη Παππά και η Χρυσούλα Ζιούτη που όταν έμειναν άνεργες σκέφτηκαν μία ιδέα που τις οδήγησε στην επαγγελματική επιτυχία.
Έφτιαξαν στην κουζίνα του σπιτιού τους συκομπουκιές με μπαχαρικά και σοκολατάκια με σύκα, και με ένα πολύ μικρό κεφάλαιο έκαναν την δική τους εταιρεία και έβαλαν τα γευστικά σύκα της Κύμης στα ράφια καταστημάτων ντελικατέσσεν δεκαπέντε χωρών!
Τώρα συμβουλεύουν τις γυναίκες που είναι άνεργες να σηκωθούν από τον καναπέ και να ψαχτούν, καθώς η Ελλάδα έχει πολλά προϊόντα που μπορούν να αξιοποιήσουν όπως ακριβώς έκαναν κι εκείνες.
Η Ειρήνη Παππά μιλάει στο ΚoolΝews.gr και την Ελένη Λαζάρου.
Ποιες ήταν οι δύσκολες συνθήκες μέσα στις οποίες γεννήθηκε η ιδέα να εξάγετε σύκα στην Γερμανία;
«Τόσο εγώ όσο και η συνεργάτης μου, Χρυσούλα Ζιουτη, έχουμε πάρα πολλά χρόνια καριέρας σε στελεχιακές θέσεις πωλήσεων σε πολυεθνικές και μεγάλες ελληνικές εταιρίες τροφίμων. Tο 2005 ιδρύσαμε την εταιρείαMatrix Hellas και δραστηριοποιηθήκαμε στην εισαγωγή εκλεκτών σοκολατοειδών από την Πολωνία.
Η επιχείρηση ήταν ανοδική έως το ξεκίνημα της κρίσης. Το φθινόπωρο του 2010 αναγκαστήκαμε να την κλείσουμε επειδή οι πολωνοί σταμάτησαν να μας παρέχουν πίστωση, γεγονός που μας τρομοκράτησε όσον αφορά αυτά που θα επακολουθούσαν. Το σοκ για μας ήταν μεγάλο, όχι τόσο από την οικονομική πλευρά (στις αρχές), όσο από την έλλειψη δραστηριότητας.
Βρεθήκαμε στην Γερμανία το χειμώνα του 2012 με σκοπό να πουλήσουμε ελληνικά προϊόντα σε μια χριστουγεννιάτικη αγορά. Μας φιλοξενούσε μια Γερμανίδα φίλη η οποία μας παρακίνησε να δοκιμάσουμε την τύχη μας.
Μέχρι τότε δεν υπήρχε καθόλου στο μυαλό μας η ιδέα του σύκου. Επειδή αποφασίσαμε να παρατείνουμε την παραμονή μας εκεί (αρχές 2013 ένας κακός χαμός στην Ελλάδα -κλείσιμο τραπεζών Κύπρου κ.λπ), έπρεπε να βρούμε κάτι που θα μας ξαναέβαζε στην παλιά μας ενασχόληση. Αρχίσαμε να επισκεπτόμαστε όλα τα ντελικατέσσεν της Νότιας Γερμανίας με σκοπό να πουλήσουμε ελαιόλαδο από την Μυτιλήνη. Σαν έμπειρες που ήμασταν, τα μάτια μας κυρίως κατασκόπευαν.
Σ’ ένα ντελικατέσσεν στο Μάνχαϊμ είδα ισπανικά σύκα με σοκολάτα. Αυτό ήταν»!
Τι σκεφτήκατε δηλαδή και πως προχώρησε η υλοποίηση της ιδέας;
«Είπα, επί λέξει στη Χρυσούλα «απόψε κλείνουμε εισιτήρια για Αθήνα, γυρνάμε πίσω Ελλάδα. Θα επιστρέψουμε Γερμανία και θα τους τρελάνουμε στο σύκο». Γυρίσαμε Αθήνα και αμέσως ξεκινήσαμε στις κουζίνες μας δοκιμές με αποξηραμένα σύκα. Δεν μας πήρε πολύ καιρό για να σταντάρουμε τα προϊόντα που πουλάμε τώρα. Ιδρύσαμε την εταιρία Συκοφάγος, προμηθευόμαστε αποξηραμένα σύκα από επιλεγμένους παραγωγούς της Κύμης και τα μεταποιούμε στο εργαστήριο μας στον Α. Ι. Ρέντη».
Σήμερα σε πόσες χώρες εξάγετε τα προϊόντα σας;
«Αυτή τη στιγμή εξάγουμε σε 15 χώρες. Θεωρούμε ότι έχουμε τους καλυτέρους πελάτες στον κόσμο. Αυτοί διαφημίζουν τα προϊόντα μας».
Ποια είναι η φιλοσοφία σας;
«Η φιλοσοφία μας είναι μέσα από προσεγμένα προϊόντα οι ανά χώρα αντιπρόσωποι μας να προωθούν το καλό ελληνικό τρόφιμο. Παράγουμε πρωτότυπα προϊόντα από αποξηραμένο σύκο χωρίς θερμική επεξεργασία (βράσιμο)».
Σε ποιους καταναλωτές απευθύνεστε;
«Απευθυνόμαστε και σε βίγκανς και σε ωμοφαγικούς καταναλωτές».
Τι προϊόντα εξάγετε;
«Φτιάχνουμε 4 ειδών σοκολατάκια και 3 είδη σαλάμια σύκου».
Θεωρείτε την περίπτωσή σας success story εν μέσω κρίσης;
«Είμαστε πλέον στην φάση όπου μπορούμε να κοιτάξουμε πίσω στο παρελθόν. Τώρα συνειδητοποιούμε την καταστροφή μέσα από την οποία αναγεννηθήκαμε. Κάποιοι ίσως θέλουν ν ακούσουν για την εξαιρετική μας τύχη ή για κάποιους που μας έβαλαν στις «παρέες» τους».
Αρκεί μία καλή ιδέα για να πετύχει κάποιος επαγγελματικά;
«Τίποτε από αυτά δεν σε βοηθά να βγάλεις προϊόντα».
Ποια είναι η συμβουλή σας προς άλλες γυναίκες που νιώθουν απογοήτευση επειδή δεν μπορούν να βρουν δουλειά;
«Η γέννηση ενός προϊόντος είναι η μαγική στιγμή που η εμπειρία συναντάει την έμπνευση και τα συστατικά αυτά θέλουν τον χρόνο τους. Είναι ατέλειωτες οι ώρες που έχουμε στο παρελθόν περπατήσει σε εκθέσεις τροφίμων, είναι αμέτρητα τα προϊόντα που έχουμε δοκιμάσει. Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Πολλές γυναίκες στην Ελλάδα έχουν βρεθεί στην ίδια η και σε χειρότερη θέση με μας. Οι λύσεις υπάρχουν αλλά θέλουν ξεκάθαρο μυαλό και απομάκρυνση από ότι είναι τοξικό».
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;
«Έχουμε στοχεύσει κυρίως στις γερμανόφωνες αγορές επειδή πιστεύουμε ότι αν ασχολείσαι με εξαγωγές πρέπει να στοχεύεις χώρες. Αυτό μας έχει βοηθήσει πολύ στο να έχουμε γίνει γνώστες στην Γερμανία καθώς και η συμμετοχή μας σε Εκθέσεις όπως η Slow Food.H μεγάλη αποδοχή των προϊόντων μας καθώς και των ιδεών μας από τους γερμανούς μας έχει οδηγήσει τώρα στο σχεδιασμό προϊόντων από βιολογικό σύκο τα οποία θα παρουσιάσουμε μέσα στο 2017».